VamPus\’ LinkVerden

desember 10, 2007

Hafslund 11. desember 2007

Filed under: Uncategorized — vampus @ 5:52 pm

Hva er blogging – hvor kommer det fra – trenger du å bry deg?

Fra MandagMorgen: Hører din organisasjon hjemme i bloggosfæren? Harvard Business School Working Knowledge har en sak hvor de tar opp grunnene en bedrift har til å blogge – og noen råd for hvordan man får så mye som mulig ut av det. Et lynutdrag av grunnene til å blogge:

  • Delta i og påvirk den offentlige samtalen om bedriften
  • Øk synligheten og troverdigheten i din bedrift som merkevare
  • Oppnå mer intimitet med kundene

Et lynutdrag av rådene:

  • Finn en skarp profil og et tydelig mål for bloggen
  • Benytt autentisk(e) stemme(r)
  • Åpne for kommentarer

Meieriselskapet Arla bruker blogg for å komme i direkte kontakt med forbrukere og andre som interesserer seg for selskapet. Fra Postens magasin Dialog:

  • I sine weblogger vil de vise forbrukerne hvem de er og samtidig bli bedre kjent med forbrukerne.
  • Alle webloggerne i Arla har vært på kurs i weblogg.
  • Om bloggen ikke blir lest og kommentert, eller bloggeren ikke får utbytte av den, lukker Arla bloggen.
  • Arla har overordnete retningslinjer for blogging som bloggerne selv har vært med på å utforme.

Fra DN:

«Bloggekspert Stéphanie Bonnet mener norske selskaper risikerer å tape både ansikt og store beløp hvis de ikke begynner å overvåke bloggere. /../ norske selskaper behøver ikke nødvendigvis å lage sin egen blogg. Det de imidlertid må gjøre, er å overvåke bloggere som skriver om selskapet deres. Ellers risikerer de store omdømmemessige tap og kan gå glipp av en ekstrem god mulighet til å komme i kontakt med sine brukere eller kunder».

min utheving. Eller?

Kryptonite for bloggsfæren – video :

As of late Sunday night, the Kryptonite vs Bic posting on Bikeforums.net had been read 340 000 times, and the movies, hosted elsewhere, downloaded by half a million unique users. Forum owner Joe Gardner, who holds down a full-time job and runs the site in his spare time, is now out of pocket because he had to lease extra gigabytes of server space to cope with the rush on his site following reports on CNN.com, Wired.com, 370+ news-sites, and a front page splash in the New York Times.

Debunking the myth – de visste om buzzen i bloggsfæren, men klarte ikke møte kritikken.

Kristine Löwe: «Yes, people do (shock, horror) talk together online, and, yes, it often has ramifications for brands, reputation and ultimately earnings. Too many companies have yet to wake up to the fact that the Internet enables people to have the conversations they once had in the pub or coffee house online: leaving permanent electronic footprints which enable disenchanted customers to find each other and exchange experiences regardless of geographic locations or distances. »

Andreas Andersen hos JonblOG:

(…) økte krav om åpenhet og oppriktighet fra alle samfunnsaktører. Og det er nettopp i møte med slike krav at blogging kan være et svært godt verktøy for gode organisasjoner til å bygge åpne, oppriktige, robuste og menneskelige relasjoner med sine interessenter – man kan være personlig, samtidig som man henvender seg til svært mange. Disse relasjonene vil kunne redde selskapet hvis det skulle dukke opp problemer. Har man dem ikke, står man like naken som man alltid har gjort.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: