VamPus\’ LinkVerden

april 15, 2009

Foredrag GSK – 15.4.2009

Filed under: Foredrag — vampus @ 12:59 pm

En blogg (kort av web log) er et enkelt publiseringsverktøy for tekst, bilder og/eller video der en eller flere forfattere publiserer innhold. Innleggene legges oftest ut i omvendt kronologisk rekkefølge, med det nyeste innlegget øverst på siden.  En blogg gir mulighet til interaksjon med leserne og andre sosiale medier, gjennom lenking til andre nettsteder/kilder (herunder andre bloggere), åpent felt for debatt og kommentarer der bloggeren selv engasjerer seg både på sin blogg og hos andres.

Kvaliteten på en blogg varierer selvsagt med bloggerens evner og ambisjoner, på lik linje med en hver som ytrer seg i samfunnsdebatten ellers.

Fra MandagMorgen: Hører din organisasjon hjemme i bloggosfæren? Harvard Business School Working Knowledge har en sak hvor de tar opp grunnene en bedrift har til å blogge – og noen råd for hvordan man får så mye som mulig ut av det. Et lynutdrag av grunnene til å blogge:

  • Delta i og påvirk den offentlige samtalen om bedriften
  • Øk synligheten og troverdigheten i din bedrift som merkevare
  • Oppnå mer intimitet med kundene

Et lynutdrag av rådene:

  • Finn en skarp profil og et tydelig mål for bloggen
  • Benytt autentisk(e) stemme(r)
  • Åpne for kommentarer

Meieriselskapet Arla bruker blogg for å komme i direkte kontakt med forbrukere og andre som interesserer seg for selskapet. Fra Postens magasin Dialog:

  • I sine weblogger vil de vise forbrukerne hvem de er og samtidig bli bedre kjent med forbrukerne.
  • Alle webloggerne i Arla har vært på kurs i weblogg.
  • Om bloggen ikke blir lest og kommentert, eller bloggeren ikke får utbytte av den, lukker Arla bloggen.
  • Arla har overordnete retningslinjer for blogging som bloggerne selv har vært med på å utforme.

10 tips for å lage en god blogg

– fritt etter presentasjonen Standing out in the blogosphere:

1. Evne til å kommunisere godt skriftlig, med originalt innhold og mulighet for dialog

(du må ha noe å formidle – hvis ikke la være)

2. Oppdater regelmessig og vær tålmodig

(det tar tid å bygge et publikum)

3. Tilpass innhold til leseren

(«assumption is the mother of all f#%k ups)

4. Vær raus – del innhold og lenk til andre

(sosiale medier handler om å dele informasjon)

5. Gi leserne merverdi

(produktreklame kan de få andre steder)

6. Les og lær – vær nysgjerrig

(bloggen din er et sted du kan lære fra leserne, delta i kommentarfeltet)

7. Vær konsistent

(ikke forvirr leserne med seriøs analyse den ene dagen og satire den neste)

8. Vær ekte og personlig

(ikke gi deg ut for å være noe du ikke er – åpenhet og transparens)

9. Promoter bloggen din

(lenk i hale på epost, send ut til venner, ping bloggtjenester, bruk Twitter, Facebook etc)

10. HUSK: at alt du skriver kan og vil bli brukt mot deg – på godt og vondt

Sosiale medier

sosialemedier

Sosiale medier er en fellesbetegnelse for tjenester, samfunn og aktiviteter på nett som legger til rette for interaksjon mellom brukerne. Innholdet genereres av brukerne som deler meninger, råd og annet gjennom tekst, video, lyd etc. Sosiale medier kan derfor kalles brukerstyrte medier ettersom det er brukerne som genererer innholdet. (hentet fra kommentar)

Det handler om å være der hvor målgruppene er og tilpasse kommunikasjonen til både dem og mediet (kanalen) som brukes som kommunikasjonsplattform. Målet er ikke å kontrollere samtalen, men å delta i den.

Sosiale medier ikke er “en silver bullet”, det er bare et av flere midler for å fremme sitt allerede gode budskap. Det er ressurskrevende å oppdatere bl.a. blogger og jo flere kanaler man er i, jo mer ressurser kreves det. Ikke minst for å holde en dialog med sine “kunder”, det er alt for mange eksempler på blogger/facebook grupper som er opprettet, men som ikke holdes “oppdaterte”.

Nettsteder med brukergenerert innhold:

FixMyStreet.com (UK) – borgerne rapporterer mindre, lokale problemer (tagging, gatebelysning, hull i asfalt)

TheyWorkForYou.com (UK) – David Cameron – oversikt over folkevalgtes aktiviteter

PatientsLikeMe.com (US) – et nettsamfunn med målsetning om å hjelpe pasienter hjelpe hverandre. Deling av informasjon, erfaringer, råd og nyheter mellom pasienter, medisinsk personell og legemiddelindustrien.

doktoronline.noforum – norsk møteplass om helse og livskvalitet, hvor man kan spørre om råd fra leger eller i forum med andre brukere.

Eksempler på hvordan sosiale medier kan påvirke

via VamPus:  Rather-gate, Sassy-gate og Muhammed-aksjonen

NY Times: Twitter-aksjon mot Amazon.com

Katcho: Twitter-reaksjoner på Hege Skjeie i DN

Telegraph: Blogger avslørte svertekampanje

Dagbladet: Bloggere senket regjeringen

med Liberaleren om synergieffekten som fungerte og den som ikke fungerte

Bloggeren A Curly life opplever synergien blogg/twitter/tradisjonell media:

» nettopp dette gjør at jeg i dag fremstår som en (tidligere- og nåværende) konsument med påvirkningskraft i ulike medier. Dessuten liker jeg å tenke på meg selv (og andre med meg) som reprodusenter. Jeg er dessuten en likeverdige kommentator – for ikke å glemme en av mange synlige produsenter i dagens mediabilde.«

Bloggeksempler:

http://delicious.com/vampus/gsk

Poffas videoblogg – så sjarmerende kan det gjøres:

Plattformer for sosiale medier

Blogg – se ovenfor.

Facebook.com – nettsamfunn laget for å holde kontakt med venner og kjente. Har mer enn 100 millioner aktive brukere på verdensbasis, og anslåtte 1 500 000 norske brukere per 23.01.2009 – se wikipedia

Twitter.com – en såkalt mikrobloggingstjeneste der du kan skrive oppdateringer på inntil 140 tegn som andre kan abonnere på.  Du kan også velge å abonnere på andres oppdateringer. Lansert oktober 2006, ca. 4 mill brukere per okt. 2008. Twitter enkelt forklart

«De lange resonnementene skrives ikke på Twitter, de deles via Twitter.»  Katcho om twitterdebatten

Flickr.com – tjeneste der brukeren kan laste opp og dele bilder med andre brukere.  Lansert februar 2004.  Det regnes med at tjenesten har over 10 millioner brukere og ca. tre milliarder opplastede bilder.

Delicious.com – tjeneste for deling av bokmerker av artikler, nettsider, blogger etc.

SlideShare.com – tjeneste for deling av presentasjoner.

TouTube.com – tjeneste for å laste opp og dele videoer. Offisielt lansert desember 2005.

Rapport fra SINTEF til regjering om bruk av sosiale medier – eBorger 2.0

—–

Heidi Nordby Lunde, jobber til daglig som debatt- og borgerredaktør i nettavisen ABC Nyheter.no, er kjent som bloggeren VamPus og er også en av programlederne i talkshowet Studio 5 på kvinnekanalen FEM.

Hvis du var på foredraget så ikke nøl med å sende en mail om du har spørsmål til vampus@gmail.com . Sett gjerne GSK i subject-feltet.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: