VamPus\’ LinkVerden

juli 1, 2009

Om døde trær

Filed under: Uncategorized — vampus @ 2:21 pm

Holder på å skrive innlegg om krisen i medier og muligheter i forhold til ny teknologi og journalistisk innovasjon. Henger dette på greip – kan det formuleres / er det andre sammenligninger som er bedre?

Krisen i journalistikken har lite med fremveksten av digitale medier og finanskrisens effekt på de tradisjonelle mediene å gjøre. Derimot kan finanskrisen og digitale medier være løsningen, selv om enkelte frykter at den kritiske og uavhengige journalistikken dør med papiravisene. Når ble døde trær, ikke journalistens evner, en forutsetning for kvalitetsjournalistikk?

(…)

Det sies at når et tre faller i skogen, åpner den for at underskogen kan spire og gro. Sannsynligvis fungerer pressestøtten sementerende på hvordan nyhetsindustrien er organisert og tilbudet leserne får. Fjern denne, og vi vil raskt se nye konstellasjoner og måter å formidle nyheter på. Det er bare et spørsmål om tid. Den delen av medieindustrien som er avhengige av døde trær, er døende selv. God journalistikk vil overleve. Papiravisene må dø.

Advertisements

4 kommentarer »

  1. Uten å ta stilling for eller mot pressestøtte, er det vanskelig å se hvordan den virker sementerende på nyhetsindustrien. Pressestøtten sørger for et supplement til de kommersielt vellykkede avisene. Fjerner du den vil Dagsavisen, Vårt Land, Nationen, Klassekampen, Morgenbladet og en rekke nummer to aviser i distriktene bukke under, og VG, Aftenposten, Dagbladet, DN og de store distrikts- og lokalavisene vil få en enda større del av markedet.

    Og påstå at «Krisen i journalistikken har lite med fremveksten av digitale medier og finanskrisens effekt på de tradisjonelle mediene å gjøre» er en frisk påstand som nok trenger å underbygges bedre. Derimot tror jeg du har rett i at langtidseffekten av krisen kan slå ut gunstig for enkelte store, tradisjonelle medier. De siste ti årene har vi kappes om å gi borte varen – som vi produserer dyrt – gratis for å sikre oss mearkedsandeler som igjen skal øke børsverdien på eierselskapene våre.
    Nå vil Milton Friedmans udødelige sannhet om at det ikke finnes noe som heter gratis lunsj kicke inn, og noen blir nødt til å plukke opp regninga. Til syvende og sist vil nok det bli brukerne igjen.

    Anders G (som ikke helt klarer ta ferie)

    Kommentar av Anders Giæver — juli 1, 2009 @ 3:13 pm | Svar

  2. Her er jeg på dypt vann, men våger meg innpå med et innspill. Kriser er jo som oftest et annet ord på sterk endring. Jeg synes derfor «Journalistisk innovasjon» er en spennende knagg å henge dette på. Journalistens tradisjonelle rolle som «Nyhetsjeger» er i kraftig endring med masse publisering av nyheter i ørten digitale kanaler fra vanlige brukere som bruker mobilen til å twitre, ta opp video, bilder fra stedet o.l. En liten elite gruppe journalister kan neppe konkurrere med millioner av vanlige brukere i å snuse opp siste nytt. Men med eksplosjonen av grasrot journalistikk ( i betydningen nyhetsspredning) så øker volumet ekstremt og forhold mellom signal og støy forrykkes. Journalistens nye rolle vil kanskje dreie mer over mot analytikerens? Den som klarer å dra ut informasjon fra en mengde data og sette dette inn i et større perspektiv? En «betrodd guide» til fortolkninger av et kaotisk og fragmentert medie/nyhetsbilde? Journalistens profil (holdninger/verdier)som ligger til grunn for fortolkning og track record i forhold til «vellykket» fortolkning vil bli viktige kriterier for å skape «followers» som konsumerer det som blir skrevet.

    jaja.. spennende tider 🙂

    Kommentar av Arve Kvaløy — juli 1, 2009 @ 9:09 pm | Svar

  3. Jeg har egentlig skilt mellom journalistikk og mediehusenes forretningsmodell. Krisen i mediehusenes forretningsmodell har ALT med fremveksten av digitale medier og finanskrisen å gjøre, mens krisen i journalistikken handler om journalisters forbløffende vilje til å devaluere eget produkt gjennom faktafeil, vridde vinklinger, krisemaksimering, ubekreftede rykter og stofftyveri. Men ser at det må komme tydeligere rem, ja…

    Kommentar av vampus — juli 2, 2009 @ 8:34 am | Svar

  4. Don’t you have anything better to do than figure out ways to part me from my money? You’re evil! EVIL! (Draw faster!) hehehe Click https://zhoutest.wordpress.com/

    Kommentar av jenniemolina11795 — april 9, 2016 @ 6:50 am | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: